Túsztárgyaló

Mit mondott a 2. vatikáni zsinat a muszlimokról?

Mit mondott a 2. vatikáni zsinat a muszlimokról?

A 2. vatikáni zsinat szelleme alapjaiban megváltoztatta a 20. század katolikus egyházának képét, a nyugati keresztények vallásgyakorlatát és hitéletét. A magyar hívők nagy része nagy része azonban nem értesült erről, az 1962 és 1965 között ülésező zsinat eredményei ugyanis csak töredékesen jutottak el a vasfüggöny mögé. És a hiányosságok pótlására a rendszerváltás után sem került sor, mivel a katolikus hit hamarabb vált újra politikai játszmák áldozatává, mint hogy megtisztult volna mindattól, amivel az előző rendszer korrumpálta. 

Az államszocialista rendszer ateista ideológiája nem engedte meg, hogy a vallásos élet megújítását célzó reformokat megismerjék a hívők. Természetesen néhány formai kérdés közülük nálunk is megvalósult, bár sokszor évtizedes késéssel. Míg viszonylag hamar, már 1966-ban elkezdtek a papok magyar nyelven misézni, viszont húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a kézbeáldozást 1986-ban engedélyezze a Magyar Katolikus Püspöki Kar.

Ami azonban leglényegesebb lett volna - például az egyház új, befogadóbb szellemiségének gyakorlása, nyitás a többi keresztény felekezet és a más vallásokat követők iránt -, nem jutott el hozzánk. Nem is csoda, hiszen néhány évvel az 56-os forradalom után a Kádár-korszak átpolitizált ateizmusa legkevésbé sem kedvezett a kereszténység spirituális megújulásának, és általában a liberális nyitottságot hirdető gondolatoknak.

A 2. vatikáni zsinat összehívását XXIII. János pápa jelentette be 1959. január 8-án sokak megrökönyödésére, hiszen elődje, XII. Piusz szinte egy személyben irányította az egyházat a világ többezer püspökének bevonása nélkül. A pápai tévedhetetlenség dogmájának elfogadása után ez akár általános gyakorlattá is válhatott volna. Az új pápa azonban nem így gondolkodott. „A zsinattól azt várom, hogy friss levegő áradjon be az egyházba. Le kell végre rázni a császári idők porát, ami Szt. Péter trónjára Nagy Konstantin óta lerakódott.” - nyilatkozta.

XXIII. János pápának már az első pillanatoktól meg kellett küzdenie a teológusok konzervatív, reformokat ellenző csoportjával. Mikor a zsinat megnyitása után nyolc hónappal elhunyt, utódjának, VI. Pál pápának lehetősége lett volna arra, hogy a zsinatot megszüntesse, ám sokak meglepetésére ehelyett ő is hivatása legfontosabb kötelességeként jelölte meg annak folytatását.

2_vatikani_zsinat_iszlam.png

Öt kontinensről több mint 2500 püspök érkezett a világtörténelem legnagyobb egyházi döntéshozó gyűlésére. A pápa mindvégig kitartott a hármas cél mellett: a zsinat legfőbb küldetése az egyház belső lelki életének megújítása és szorosabb kapcsolat építése a modern világgal, valamint az egyháztól elszakadt keresztény testvérek megszólítása és visszahívása.

A zsinat hároméves munkáját a főpapok 3 határozatban, 9 rendelkezésben és  3 nyilatkozatban foglalták össze. Utóbbiak egyike a híres Nostra Aetate, ami a katolikus egyháznak más vallásokhoz - többek között a hinduizmushoz és a buddhizmushoz - való viszonyát határozza meg. 

Nyilatkozik arról is, hogyan látják az iszlám hitrendszerét, és hogyan kell ahhoz a hívő katolikusoknak viszonyulniuk.

...Az Egyház megbecsüléssel tekint az iszlám követőire is, akik az egy élő és önmagában létező, irgalmas és mindenható Istent imádják, ki a mennynek és a földnek Teremtője, ki szólt az emberekhez, s kinek még rejtett határozatait is teljes szívből engedelmeskedve akarják követni, miként Ábrahám -- kinek hitére az iszlám szívesen hivatkozik -- engedelmeskedett Istennek. Jézus istenségét ugyan nem ismerik el, de prófétaként tisztelik, szűz anyjaként becsülik Máriát, s olykor áhítattal segítségül is hívják. Várják az ítélet napját, amikor Isten minden embert föltámaszt és megfizet mindenkinek. Ezért értékelik az erkölcsi életet és Istent leginkább imádsággal, alamizsnával és böjtöléssel tisztelik.

Bár a századok folyamán a keresztények és a muszlimok között nem kevés nézeteltérés és ellenségeskedés támadt, a Szentséges Zsinat mindenkit arra buzdít, hogy a múltat feledvén, őszintén törekedjen a kölcsönös megértésre és mindenki számára közösen gyarapítsák és óvják a társadalmi igazságosságot, az erkölcsi értékeket, a békét és a szabadságot.

A Nostra Aetate leszámol számos antiszemita tanítással és vallásgyakorlattal, és felhívja a figyelmet az ábrahámi kötelékre, ami a zsidósággal összeköti a keresztényeket. Kölcsönös megértésre és elismerésre szólít fel a zsidókkal, és a következő cikkelyben minden emberrel. Arra hívja a keresztényeket, hogy minden embert tekintsenek testvérnek megkülönböztetés nélkül. Elítéli a rasszizmust és a megkülönböztetés más formáját is.

Nincs tehát alapja semmiféle elméletnek vagy gyakorlatnak, mely ember és ember, nép és nép között diszkriminál az emberi méltóság és a belőle fakadó jogok tekintetében.

Ezért az Egyház -- mint Krisztus lelkületétől idegen dolgot -- elítéli az emberek faj, bőrszín, társadalmi helyzet vagy vallás alapján történő bármilyen diszkriminációját.

Hazánkban azonban mindezek a gondolatok nem váltak közismertté, és csak elvétve idézik a Nostra Aetate vonatkozó bekezdéseit. Pedig az elmúlt években igencsak sokszor nyilatkoztak a keresztények és muszlimok közötti viszonyról politikusok, közéleti személyiségekk és egyházi vezetők is, de közel sem a zsinat szellemében. 2016-ban Orosz Mihály Zoltán érpataki polgármester hivatkozott ezekre a Nostra Aetate soraira, mikor az ásotthalmi botrányra reagált, 2012-ben pedig az azóta elhunyt pálos szerzetes, Zsongor atya. "Nem azt keressük, ami szétválaszt, hanem azt, ami összeköt!" - idézi prédikációjában Jézust. A hívők nagy része azonban nem ismer rá ezekre a szavakra, és még kevésbé tudja, hogy a zsinaton született dokumentumok tartalma kötelező érvényű minden katolikus hívő számára

Mit mondott a 2. vatikáni zsinat a muszlimokról? Tovább
Bogumilok sírfeliratai Boszniában

Bogumilok sírfeliratai Boszniában

Ezek a hatalmas középkori faragott kőtömbök – úgynevezett stećakok – 2016 óta a UNESCO világörökség részét képezik. Alattuk egykor azok a bogumilok nyugodtak, akik bár egyistenhívő keresztények voltak, sem a pápa, sem az ortodox pátriárkák fennhatóságát nem fogadták el, és többségük tagadta a szentháromságot is. Emiatt aztán mind a nyugati, mind a keleti keresztény egyház üldözte őket, és bár az oszmán birodalom terjeszkedése idején sokan közülük muszlimmá váltak, más csoportjaik a török uralomnak és az iszlám felvételének is ellenálltak. A későbbi keresztény protestáns mozgalmakban sem találtak pártfogóra, hiszen az újonnan születő egyházak ugyanúgy eretnekséggel vádolták őket. 

Boszniában közel 60 ezer hatalmas síremlék áll szabadon a meredek hegyoldalakkal egészen egyedülálló tájképet alkotva. A kőtömbök rendkívüli változatosságot mutatnak. A bogumilok többsége elutasította a szoborábrázolást, és a keresztek és kegytárgyak használatát bálványimádásnak tekintették. De mivel ebben a kérdésben - ahogy sok másban - nem voltak egységesek, a sírok között elvétve hatalmas kőkereszteket is találunk. Illetve sok helyen látunk kifaragott emberalakokat is. Legtöbbjükön azonban pusztán geometrikus díszítés és sírfeliratok vannak.

A bogumilokról kevés írásos emlék maradt fent. Leginkább a tiltott könyvek listájából tudunk következni a hittételeikre, illetve azokból a levélváltásokból, amik a különböző országok utalkodói és egyházi elöljárók között zajlottak. Személyes gondolataikat leginkább ezek a sírfeliratok őrzik:

Itt nyugszik Borko Mitos, az ő nemes földjén.

Ha át szeretnéd fordítani a sírkövemet, csak rajta, de ügyelj a lábaidra és a karodra. Egyedül nehéz megfordítani ezt a követ. A súlya nyomja a csontjaimat.

Ha be is akarsz jutni a csontjaimba, csak csináld, mert Isten és én megbocsátunk neked. Csak ne csókold meg Bakula lányát. Ő volt az, aki összetörte a szívemet. 

De ha megcsókolod, akkor Isten is csókoljon meg téged, és legyen ugyanaz a végzeted, mint az enyém.

stecak.jpg

Ez Trtis sírköve.

Békében éltem, Istenhez imádkoztam, nem gondoltam rosszat.

Itt, ahol a sírkövem fekszik, vihar sújtott le.

Miért, ó, Úr?

Legyen átkozott az a kéz, ami megfordítja a sírkövemet, mielőtt választ kapok.

Az Úr 1174. évében

stecak_3.png

Itt nyugszik Hval Radohtic Tanorovnából.

Régen feküdtem le ide, és még sokáig itt fogok feküdni. Könyörgöm nektek, fivéreim és nővéreim, ne tapodjatok rám a lábatokkal. Ne tapodjatok rám, és ne rázzátok fel a csontjaimat. 

Egész életemet másoknak adtam, Istenemnek, Nespin úrnak, Vukava úrnőmnek és a birtokomnak. Most egyedül akarok lenni a földemen, csak magamban. 

Legyetek átkozottak mind, ha meg akartok mozdítani engem.

1183 szeptember harmadik hetének második napja.

stecak2.jpg

Itt nyugszik Ceprnja Dobrogost Hotjanából, Zuno unokája.

Amit tudok, te holnap meg fogod tudni.

Ezért nem kellene a holnap felé sietned. Vándorolj az égen keresztül a holdhoz és a csillagokhoz.

Sokáig fogunk együtt gyalogolni a földön és a föld alatt.

És ha te nem mész a csillagokhoz, akkor megyünk az örökkévalóságba miközben együtt beszélgetünk. És ne kérdezd magadtól, hogy meg tudod-e ezt tenni.

Tudod, menj... vándorolj.

Azok, akik megfordítják a kövemet és a csontjaimra lépnek, Isten lépjen rájuk és az apáik és fiaik csontjaira.

Urunk 1328. évében a decemberi vihar ideje alatt

Bogumilok sírfeliratai Boszniában Tovább
süti beállítások módosítása