Túsztárgyaló

Aida Šehović nyílt levele a Nobel-díj bizottsághoz

Aida Šehović nyílt levele a Nobel-díj bizottsághoz

New York City, 2019. október 13.

A Svéd Akadémia Tisztelt Tagjai!

New Yorkban élő boszniai művész vagyok, munkásságom fókuszában a népirtás, a kollektív emlékezet és a trauma áll. Azzal kapcsolatban írok önöknek, hogy 2019-ben az irodalmi Nobel-díjat Peter Handkének ítélték, és arról írok, hogy ez a döntés milyen hatást gyakorolt rám és a többi túlélőre az október 10-i bejelentés óta. Miután teljes sokkban és hitetlenkedésben számos cikket elolvastam a döntésről, hálásan és megkönnyebbülve láttam, hogy újságírók, írók és közéleti személyiségek világszerte nem feledkeztek meg arról, hogyan tagadta Handke nyilvánosan a srebrenicai népirtást, és milyen lelkes támogatója volt Slobodan Miloševićnek,  Ratko Mladicnak, és Radovan Karadžićnak (utóbbi kettőt a Hágai Nemzetközi Törvényszék elítélte háborús bűnök, emberiség ellen elkövetett bűncselekmények és népirtás miatt, amit a kilencvenes években Bosznia-Hercegovinában követtek el). A sok publikált válasz aláhúzza azt az erős érzelmi, pszichológiai és fizikai reakciót, amit az önök meghökkentő ünneplése kiváltott.

Azonban ezekből a cikkekből hiányzik, hogyan éreznek ténylegesen azok az emberek Handke Nobel-díjával kapcsolatban, akik hazánkban túlélték a népirtást és a tömeges kivégzéseket, amiket ő tagad. Ezért következzék itt rövid magyarázata annak, mennyire fájdalmas és támadó az önök választása az én közösségem számára mind Boszniában, mind a diaszpórában.
aidasehovic_02.jpg

Könnyedén elővehetnénk a közhelyet, hogy egy művész politikai és erkölcsi alapállását válasszuk el a munkásságától, de én amellett érvelnék, hogy ilyet várni a mai politikai klímában észszerűtlenségre és szándékolt tudatlanságra vall. És mindez különösen veszélyes ebben az esetben, mikor a szerző a szavakat arra használja, hogy történelmi tényeket torzítson és erodáljon velük. Máris nagy közönsége van, akik hisznek neki vagy szimpatizálnak vele - önök most ezt a közönséget exponenciálisan megnövelték. Sőt, csak azok a kiváltságosok, akiknek az életét nem érinti vagy veszélyezteti Handke működése, csak ők ragaszkodhatnak ahhoz, hogy műveit azok mérgező hatása nélkül értékeljék. Még akkor is, ha önök kizárólag az irodalmi teljesítményét jutalmazzák, felfoghatatlannak tartom, hogy figyelmen kívül hagyják késői műveit, amik őt népirtók szövetségeseként állítják be, és Szerbia nacionalista ideológiáját elferdítve mutatják. Tudatában vannak annak, hogy az önök téves döntése relativizálja és legitimálja a legnagyobb kegyetlenségeket, amit európai földön elkövettek a 2. világháború óta? Tudatában vannak annak, hogy az önök döntése, és az azzal kapcsolatos elszámoltatás hiánya hogyan hat bosznia-hercegovinai túlélőkre, sőt, azok millióira világszerte, akiknek hasonló kínokat kellett átélniük?

Az elmúlt tizenöt évben - számos önkéntes közreműködésével - befogadó tereket alkottam és fejlesztettem mintegy válaszképpen a szenvedéseinkre, hogy emlékezzünk, gyászoljunk és gyógyuljunk. Ezek közé tartozik a ŠTO TE NEMA - a srebrenicai népirtás évente felállított nomád emlékműve. Az emlékmű ötödik bemutatására éppen Stockholmban került sor 2010. július 11-én. Olyan mélyen megrázott az önök döntése, hogy amióta bejelentették, képtelen vagyok aludni. Minden nap erőfeszítés, hogy a munkámban jelen legyek, és a másokkal való interakciókra összpontosítani tudjak. Bármilyen ételt veszek magamhoz, az hasmenés formájában távozik. Gyakran összeomlok és sírok. Nehezemre esik a többi bosnyák barátomra figyelni és segíteni azokat, akik hasonló tünetektől szenvednek. Azt kérdezem magamtól, valóban jelen tudunk-e lenni egymás számára, ha egyszerre szenvedünk hasonló tünetektől.

A mellkasomban állandó a fájdalom annak ellenére, hogy mély levegőket veszek. A szorongás állandósult a gyomromban. Napokba telt, amíg ráébredtem, hogy minden, amit tapasztalok, az a testemben hordozott trauma megjelenése. Legyengít, mintha félig ébren lennék és félig álmodnék. Az a helyzet pedig, amit önök létrehoztak, testi újratraumatizálódást okoz. Ráébredek, hogy minden traumának, amit a túlélők hordoznak, saját kiváltó pontja van. Az enyém nyilvánvalóan ez. Sebezhető pillanatban érkezett, akkor, mikor épp nagy munkában voltam különböző civil szerb szervezetekkel, hogy a ŠTO TE NEMA tizenötödik bemutatóját megszervezzem Belgrádban 2020. július 11-én. Ez az ideiglenes emlékmű tizennégy különböző városba utazott 2006 óta - ironikus módon azóta, amióta Handke dicshimnuszt zengett Milošević sírjánál Szerbiában. Belgrádi partnereimmel a legtöbb beszélgetés arról folyt, hogy kitaláljuk, hogyan tudjuk ezt az efemer emlékművet biztonságosan felállítani. Hogyan tudjuk az installációt alkotó adományozott csészék ezreit megóvni -  egyet-egyet a srebrenicai népirtás mind a 8372 áldozata számára? Hogyan biztosítsuk, hogy egyik önkéntesünket vagy a járókelőket - aki részt vesznek a műben azzal, hogy egy csészét a földre helyeznek és megtöltik bosnyák kávéval azok számára, akik már sosem térnek vissza, hogy igyanak belőle - nem fogják bántani a nacionalisták? Testőrökre lesz szükségünk végül, és a testőrök meg fognak-e tudni védeni minket a fizikai bántalmazástól?

sto_te_nema.jpg

A családomat elüldözték szülővárosomból, Banja Lukából, mikor tizenöt éves voltam. A százezres lakosság túl nagy volt ahhoz, hogy egyszerre végezzenek velünk. Tehát, miután arra kényszerítettek, hogy mindent magunk mögött hagyjunk, az elkövetők nemcsak az otthonainkat és a tulajdonainkat foglalták el, de időt szakítottak arra is, hogy városunk kulturális műtárgyait is megsemmisítsék. Mind a tizenhat mecsetet, amit a 16-17. században építettek, amik túléltek két világháborút, felrobbantották. Az utcák és közterek neveit megváltoztatták, és ez mai napig úgy maradt a nacionalista propagandának köszönetően, ami megsemmisítette a város multikulturális örökségét, ahol születtem és felnőttem. 

Külföldi barátaim, szeretetük és szimpátiájuk ellenére nem érthetik meg teljesen a dühömet és csalódottságomat. Frusztrál, hogy nem képesek megérteni a félelmet a teljes megsemmisüléstől, de hogy is tudnák? Képzeljék el, hogy Handke írott szavai az önök megsemmisítéséhez járulnak hozzá - az önök családja, az önök városa, az önök lányai és fiai megsemmisítéséhez. Akkor is kitüntetnék?

Peter Handke nem az első és nem is az utolsó népirtás-tagadó. Nem is ez az első hallatlan hibája az önök titkos szavazóbizottságának, aminek választottja valójában nem érdemli meg ezt a nagytekintélyű elismerést. Talán egyszerűbb lenne apátiába esni, figyelmen kívül hagyni a Nobel-díj fontosságát annak ellenére, hogy mostantól Handke minden könyvborítója és minden róla írt cikke Nobel-díjasként fogja őt feltüntetni. A Nobel-díja örökre az övé, ezt a történelembe írják. Ezért fogják dicsőíteni, és ezért fognak rá emlékezni a múló felhördülés ellenére, amit az önök döntése okozott. Ez az önök célja, hogy behunyják a szemüket, hogy csöndben maradjanak, amíg mindez elül? Nem gondolják, hogy a szavai bátorítani fogják a nacionalizmus szégyenletes növekedését mindenütt a régióban?

Az önök döntése, hogy egy népirtás-tagadót, egy háborús bűnöket pártolót ünnepelnek, hogy egymillió dollárral küldik haza, megbocsáthatatlan gonoszság, arrogancia és rombolás. Direkt módon részesévé teszi önöket a trauma és az erőszak folytatásában és elmélyülésében, amit a túlélők elszenvedtek. Handke tagadása újra láthatatlanná és jelentéktelenné tesz minket, mintha az életünknek nem lenne értéke vagy jelentése. Az önök gesztusa mint bizottság gyilkosságot, kínzásokat és népirtást tagadókká teszi önöket. Ez az örökség, amiről emlékezni fognak önökre.

Őszinte tisztelettel:

Aida Šehović 

 

Fordította: Lénárd Anna

Aida Šehović New York-ban élő, Boszniában született művész. Ő az alapítója és a gondozója a ŠTO TE NEMA nomád emlékműnek. 

A levél eredetije itt olvasható.

Aida Šehović nyílt levele a Nobel-díj bizottsághoz Tovább
süti beállítások módosítása