Túsztárgyaló

Gázi Huszrev bég ajándéka

Gázi Huszrev bég ajándéka

 

Ha Szarajevóban jártok, mindenképpen látogassatok el abba a hatalmas és összetett épületegyüttesbe, amit Gázi Huszrev bég hagyott a városra! A 16. századi mecset, az iskola, a karavánszeráj, a bazársor és még sok más csodálatos létesítmény egy olyan korszakba visz minket vissza, aminek Magyarországon szinte alig maradt fent tárgyi emléke.

Kattintsatok a galériára, hogy lássátok, mi mindent épített a bég Szarajevóban:

 

Gázi Huszrev bég Görögországban, mégpedig Serezben született, aminek kormányzója bosnyák származású édesapja volt. Édesanyja pedig nem más mint 2. Beyazid szultán lánya. Kisebb megszakításokkal húsz éven át volt Bosznia tartományának kormányzója és egyben I. Szulejmán szultán egyik fő bizalmi embere. Nevét ott azzal tette halhatatlanná, hogy Szarajevó városát korábban sosem látott mértékben virágoztatta fel.

A bég nálunk közel sem annyira ismert, mint Boszniában, de ha tudnánk, ki ő, valószínűleg nem lenne népszerű. Knin, Skradin és Ostrovica erődjeinek meghódítása után számos sikeres hódító hadjáratot vezetett a régióban, és kulcsszerepet játszott a mohácsi csata kimenetelében is. Az akkori katonai stratégia szerint gyalogsága látszatból visszavonulást hajtott végre, ő pedig törökökből, bosnyákokból és krími tatárokból álló könnyűlovasságával bekerítette és legyőzte a keresztény seregeket.

Boszniában azonban egészen másról ismerik a nevét, hiszen az általa alapított vakuf mind a mai napig működik, is turisták tízezreit vonzza a bosnyák fővárosba. Hogy mi az a vakuf, azt tegnap itt megbeszéltük... nézzétek meg!

A béget végül Mornóban gyilkolták meg, amikor a keresztény felkelők ellen harcolt. A legenda szerint hatalmas termete miatt nem tudták a holttestét szállítani, és így belső szerveit Hodžina glavica hegyén temették el, testét pedig visszaszállították Szarajevóba, ahol mint a mai napig az általa alapított mecset udvarán nyugszik egy türbében. Valószínűbb azonban, hogy a holttest sikeres mumifikálása érdekében távolították el a gyorsan romló testrészeket, hiszen hasonlóan jártak el a jóval később elhunyt Szulejmán szultán esetében is.

Gázi Huszrev bég ajándéka Tovább
De mi az a vakuf?

De mi az a vakuf?

 800px-sarajevo_begova_mosque_1900.jpg

"Ibn Umar szerint Umar ibn Al-Khattab földet kapott Kajbárban, és megkérdezte a Prófétát, hogy mit tegyen vele. A Próféta azt javasolta, hogy ha neki is úgy tetszik, tegye azt elidegeníthetetlen tulajdonná, és a belőle származó hasznot fordítsa jótékony célra." A történet folytatása szerint Umar a földet alamizsnának ajánlotta azzal a feltétellel, hogy az nem eladható, örökölhető vagy adományozható. A hasznát pedig a szegényeknek, a rokonoknak, a rabszolgáknak, a dzsihád céljaira, illetve az utazóknak és a vendégeknek ajánlotta fel. 

Ezt a szót magyarul még sosem láttam leírva, de tőlünk délre, Boszniában, ahol ma is több vakuf működik aktívan, a fonetikus írásmód honosodott meg. Maga az arab szó waqf وَقْف‎; [ˈwɑqf]) elidegeníthetetlen adományt jelent, ennek szinonimája a hubous (حُبوس), amiből a francia houbus szó származik.

De mi is az a vakuf? A vakuf adomány, illetve az adományból megszülető olyan intézmény és szervezet, amit az iszlám törvényei szerint, jótékonysági szándékkal hoztak létre, azt a vakif - az adományozó - nem kérheti vissza, véglegesen a közösség szabályozása alá kerül. Általában ingatlanról vagy földterületről van szó, de egyes iskolák szerint a vakuf alapját képezheti értéktárgy, például ékszerek vagy ezüst is. Maga a szó pedig fogságot vagy tiltott, illetve nyugalomban álló területet jelent.

Bahaeddin Yediyildiz szerint a vakufnak három eleme van. Hayrat: ez az arab szó a hayr szó többesszáma, jóságot jelent, és az intézmény alapítási szándékára utal. Akarat: ez a szó magát az ingatlant jelenti, és a tényleges waqf: ami a megalapított intézményt jelenti, ami lehet mecset, iskola, karavánszeráj, stb.

A vakuf egyszerre istenszolgálat és érvényes jogi szerződés, utóbbi miatt az adományozónak mindenképpen tiszta elmével rendelkező felnőttnek kell lennie, aki nem áll csődeljárás vagy bírósági ítélet alatt. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem feltétlenül kell muszlimnak lennie. Szintén kevéssé ismert tény, hogy a vakifok nemcsak férfiak lehetnek, számos nő is volt közöttük a történelem folyamán, különösen az ottomán birodalom területén.

Muszlim szerint Mohamed próféta azt tanította, hogy mikor Ádám fia meghal, minden jótette véget ér, kivéve három dolgot: a fenntartható jótékonyságot, az olyan tudást, ami mások hasznára válik, mikor ő már nem él, és az olyan gyermeket, aki imádkozik érte.

De mi az a vakuf? Tovább
Portré: Mustafa al-Zarqa

Portré: Mustafa al-Zarqa

shaykh_mustafa_al-zarqa_1.jpg

 Mustafa Ahmad al-Zarqa tudós családban született 1904-ben Aleppóban. Édesapja, Sheikh Ahmad al-Zarqa neves vallástudós, volt, nagyapja, Sheikh Mohammad al-Zarqát pedig a 19. század legnevesebb fiqh-tudósai között tartották számon. Így nem csoda, ha a fiatal Zarqa már ifjú korában különös tehetséget mutatott az iszlám tudományok terén. Később őt a 20. század tíz legnevesebb tudósa között tartották számon.

Fiatal korában vegyes oktatást kapott, mivel francia és hagyományos iszlám iskolába is járt. A damaszkuszi egyetemen jogtudományból és irodalomból szerzett diplomát. Tíz évig ügyvédként dolgozott, így közel került az emberek mindennapi problémáihoz. 1944-től ugyanezen az egyetemen oktatott polgárjogot és hadísztudományt egészen 1966-os nyugdíjazásáig.

Al-Madkhal Al-Fiqhi Al-Aam című nagy háromkötetes műve (Összehasonlító bevezetés az iszlám jogba) az egyetemi oktatás alapjává vált, és hidat vert a modern tudományok és a hagyományos iszlám tudomány között.
Mindezzel párhuzamosan részt vett a Szíria függetlenségéért és a gyarmatosítás végéért folyó poltikai mozgalmakban. Tagja volt a Hazafias Blokknak, majd az abból kiváló Hazafias pártnak, egészen 1958-ig, amikor is Egyiptom és Szíria egyesülése kapcsán Nasser betiltatta a politikai pártokat. Mindvégig olyan csoportokban politizált, amik az iszlám értékeit vallották magukénak, és arra törekedett, hogy ilyen módon a kormányhatalmak is közel maradjanak ehhez.
1947 és 61 között valahányszor választások voltak, ő a parlamentbe került. Többször volt kormányon mint vallásügyi és igazságügyminiszter. fontos szerepet játszott Szíria polgárjogi és családjogi irányelveinek formálásában, és arra törekedett, hogy az utóbbi teljesen az iszlám szerinti legyen, és az előbbi is, amennyire lehetséges.
A professzor munkásságát a teljes iszlám világ elismerte. Évekig volt tagja az Iszlám Fiqh Tanácsnak Mekkában, és a medinai egyetem tanácsának. King Faisal Nemzetközi Díjat kapott, majd az ugyanezt a díjat kiosztó bizottság tagja lett.
Gondos és független gondolkodásmódjának köszönhetően korának úttörő tudósává vált, aki rengeteg fatvát és szabályt alkotott, és közben gyakran nézeteltérése támadt a mekkai Iszlám Fiqh Tanács többi tagjával, sőt, sokszor kisebbségben is maradt. De az érvelése alapjául mindig a Korán és a Szunna szolgált, és minden kérdést a legkörültekintőbb részletekkel, gondosan és aprólékosan vizsgált meg. Más tudósok gyakran csak jóval később ébredtek rá a tanításai igazságára.
Az egyik legelső tudós volt, aki azt tanította, hogy ha muszlimok kamatot kapnak a bankban tartott pénzükre, akkor azt nem szabad a bankban hagyni, hanem a közösség javára kell fordítani. Érvelése szerint a másik három lehetőséget - a bankban hagyni, megsemmisíteni vagy saját javunkra fordítani - az iszlám nem igazolja. Mára ez a tanítása széles körben elterjedt az iszlám világban.
Al-Zarqa az egyik első, ha nem a legelső olyan tudós volt, aki kimondta, hogy a biztosítás megengedett az iszlámban. Emiatt kezdetben konfliktusba keveredett az Iszlám Fiqh Tanáccsal, de később egyre több tudós követte a nézeteit. Egy másik kérdés is mutatta, menniyre függetlenül gondolkodik: kimondta, hogy az ihram állapota Dzseddában kezdődik azok számára, akik levegőben vagy vízen keresztül utaznak umrára vagy zarándoklatra.
A nagy tudós és sikeres politikus a hétköznapi emberekhez is közel állt. Mecsetekben tanított, és a emberek mindennapi problémáira próbált választ találni a fikq, a közgazdasági és poltikai tudományok segítségével.
Mustafa Al-Zarqa 1999. július 3-án halt meg Riyadhban. Két felesége és két fia korábban hunyt el. Anas nevű fia élte túl, aki neves közgazdász és a jeddai egyetem közgazdász professzora volt.
Portré: Mustafa al-Zarqa Tovább
Bosnyák menekült nő az Anna Frank ház előtt

Bosnyák menekült nő az Anna Frank ház előtt

Szarajevóból menekült asszony az Anna Frank ház plakátját nézi Amszterdamban - Tarik Samarah fotója

Tarik Samarah boszniai fotóművész 1965-ben született Zágrábban bosnyák és szudáni szülők gyermekeként. Több mint harminc éve él Szarajevóban. Hosszú éveken át dolgozott főművén, a Srebrenica - népirtás Európa szívében című fotósorozaton, amit világszerte rengeteg helyen kiállítottak, többek között a washingtoni Holokauszt Múzeumban és a new yorki ENSZ-székházban. Egyik legismertebb kampánya keretében ezeket a fotóit kereskedelmi óriásplakátokon is terjesztette Szerbiában, hogy felhívja a figyelmet 1995. július 11-ének tragédiájára

Számos kitüntetést és díjat kapott. A sorozat fotóinak egy része pedig a szarajevói 11/07/95 Emlékgaléria állandó kiállításán látható.

 

 

 

 

Bosnyák menekült nő az Anna Frank ház előtt Tovább
süti beállítások módosítása