Túsztárgyaló

Mégis, hol a nők helye 1.

Mégis, hol a nők helye 1.

Bár a lényeges elemek ugyanazok, a bosnyák mecset felosztása és szerkezete sokban eltér az arab mecsetekétől.

Az arab nők a legtöbb helyen megszokták, hogy az ő részük külön bejárattal rendelkező kis szoba, ahonnan általában sem látni, sem hallani nem lehet, mi történik a központi részen. A tényleges mecset valójában csak a férfiaké. Ott van a szószék (minbár), ahonnan a pénteki beszédet mondják, és az imafülke (mithráb) is, ami előtt az imádságot vezetik. Arab országokban ez a tér a nők számára láthatatlan, elérhetetlen. És sok helyen ez a szokás honosodik meg nálunk is az olyan mecsetekben, amiknek a vezetősége nem veszi figyelembe az eltérő európai társadalmi normákat.

A modern technikának köszönhetően ma már sok helyen kihangosítók és néha vetítések biztosítják, hogy a nők ne maradjanak teljes bizonytalanságban, ha a közösségi imát követni akarják. Ennek ellenére ritkán szoktam azzal az érzéssel távozni egy arab mecsetből, hogy ténylegesen része voltam az ummának. (Ennek nem feltétlenül nemi diszkrimináció az oka, mielőtt valaki ujjal kezdeni mutogatni. Hogy szerintem mi, azt megírom a következő posztban.)

Boszniában viszont egészen mást tapasztaltam, nemcsak kellemes meglepetés volt mecsetekben imádkozni, de kifejezetten felszabadító érzés is. Szarajevóban mindenütt csak alacsony fakorlát választja el a férfi és női részt egymástól. A női részből ugyanúgy lehet látni és átérezni a teljes szakrális teret, mint a férfiak részéről, ami ténylegesen azt az érzetet adja, hogy nők és férfiak egy közösséget alkotnak. 

img_20191116_140736.jpg

A nők teljes természetességgel járnak mecsetbe, nem merül fel, hogy otthon maradni jobb lenne nekik. (Ugyanilyen természetességgel járnak egyébként dolgozni és kávéházakba is.)

A legtöbb mecset előtt van szabadtéri imahely a férfiak és nők számára is. A napi öt ima soron következőjét gyakran gyorsan kell végezni munka után, bevásárlás előtt, úton a gyerekért az oviba. Sokan nem bajlódnak azzal, hogy megkeressék a bejáratot. Nők és férfiak egyaránt jártukban-keltükben megállnak egy mecset előtt, és az udvaron végzik el a soron következő imát a leterített szőnyegeken. Ilyenkor nem zavarja a nőket, hogy esetleg mások láthatják őket. Láttam olyat is, hogy a benti részen ima után egy anyuka meg is szoptatta a csecsemőjét a közös térben.

muslim-prayer-anadolu-640-better_1.jpgPersze rákérdeztem bosnyák barátaimtól, hogy is van ez. Amir, aki körbevezetett Szarajevóban, nem értette a kérdést. Muszlim hívőként és újságíróként pontosan tudta, mi az arab szokás, viszont bosnyákként sosem jutott eszébe, hogy vallásos cselekedet lenne a nőket szeparálni. "Dehát a férfiak úgysem néznek oda" - mondta. És úgy tűnik, ez az elvárás itt a közösségi norma is egyben.

 

Mégis, hol a nők helye 1. Tovább
dr. Ingrid Mattson - az ISNA első női elnöke

dr. Ingrid Mattson - az ISNA első női elnöke

Muszlim vallási vezető, az iszlám tudományok professzora és vallásközi aktivista. Az Észak-Amerikai Iszlám Társaság (ISNA) elnöke volt két terminuson keresztül. Ő lett az első női és az első revert elnök. A New York Times 2010-ben Így beszélt róla: "talán ő a legismertebb amerikai muszlim nő".

im-600x450.jpg

1963-ban született a kanadai Ontarióban, hétgyermekes katolikus családban. A Waterloo egyetemen tanult filozófiát és művészeteket, majd ösztöndíjasként Párizsba került, ahol nyugat-afrikai szunni muszlimokkal ismerkedett meg, és így került először kapcsolatba az iszlámmal. Hazatérve 1987-ben vette fel a vallást.
1999-ben védte meg a PhD-jét a Chicagói Egyetemen keleti nyelvek és kultúra szakterületen. Kutatási területe a keresztény-muszlim kapcsolatok. Majd Connecticutban dolgozott az iszlám tudományok professzoraként. Számos muszlim közösség vezetője volt. Az ISNA alelnökeként majd elnökeként folyamatosan konzultált a mindenkori amerikai kormánnyal elsősorban a szélsőségességről, a muszlimok katonai szolgálatáról és a muszlimok emberi jogainak védelméről. A CIA elnöke Barack Obama elnöksége alatt nyílt előadásban köszönte meg a munkásságát.
Aktivitásának fókuszában a vallásközi párbeszéd áll. Számos keresztény múlttal rendelkező intézményben tanított iszlám tudományokat és muszlim-keresztény kapcsolatokat. Az ISNA elnökeként megalakította a vallásközi kapcsolatok irodáját Washingtonban. Zsidó vallási vezetőkkel is tárgyalt, és többször lépett fel közösen a Dalai Lámával.
Kiáll amellett, hogy a nők nagyobb szerepet kapjanak a közéletben és a vallási vezetésben is. Felemeli a szavát az ellen, hogy kormányok beleszóljanak a nők öltözködésébe akár a fejkendő betiltásával, akár kötelezővé tételével. A "Békés Családok" aktivista csoporttal a muszlim közösségekben elkövetett családi erőszak ellen harcol, különösen az ellen, hogy mindezt a Korán tanításaival magyarázzák.
Különösen sokat emeli fel a szavát az iszlám fundamentalizmus ellen. Szeptember 11-e után az amerikai muszlimok felelősségéről publikált cikkében elítéli az öngyillkos merénylőket, a Talibánt, és mindazokat, akik a Koránnal igazolják a bűntetteiket. Több közszereplést vállalt, ahol arról beszélt, hogy az iszlámmal nem összeegyeztethető az erőszak.
A második kiadást megérő könyvét (The Story of The Qur'an: its history and place in Muslim Life) 2012-ben beválasztották a Building Bridges programba.
dr. Ingrid Mattson - az ISNA első női elnöke Tovább
Téglagyári űrmecset

Téglagyári űrmecset

A Téglagyárnak nevezett lakónegyed ma mintegy 5000 lakónak ad otthont Szarajevóban. A hely egyébként nem túl elegáns nevét a Monarchia idején itt működő rendkívül sikeres téglagyárról kapta. (August Braun üzeme évente több mint 2 millió téglát gyártott a birodalomnak.) De korántsem munkásnegyedről van szó: a háború előtt a jugoszláv hadsereg tisztjei és kegyelt pártfunkcionáriusok laktak ezekben a kockalakásokban, amiket közvetlenül az 1984-es téli olimpia előtt adtak át, és ahol - ahogy ma is - a sokadik emeletre már akkoriban is kábellift vitte fel a párthű elvtársakat. A látvány szokatlan, hiszen mi nem hegyoldalban képzeljük el a lakótelepet, legyen az bármennyire is elit, de hát Szarajevóban csak hegyoldal van... Mindenesetre ez ma a város egyik legelőkelőbb negyede, ahol azóta különféle színes muráliákkal próbálják élhetőbbé tenni a monoton betonfalak látványát.

img_20191116_122816_2.jpg

Van itt bank, piac és nemcsak általános, de középiskola is. Ráadásul egyetemistákkal is mindig tele az utca, hiszen többek között mérnöki, fogorvosi és orvosi képzés is folyik a közelben. Üzletek, kormányzati épületek és nagykövetségek egymás után, egyszóval, a Téglagyár Negyedben élni menő dolognak számít. 

Csak éppen mecset nem volt sokáig, sőt, semmilyen vallási épület sem leszámítva a közeli temető kis keresztény kápolnáját. Az itt élő bosnyákok nemcsak muszlimok, de számos katolikus és ortodox keresztény is található közöttük. A munkahelyek, oktatási intézmények és üzletek pedig még több potenciális hívőt vonzanak ide. Mecsetet azonban nem építettek Tito idejében, az ostromnak kellett elkövetkeznie, hogy a lakóközösség saját kezébe vegye a kérdést.

img_20191116_123220.jpg

Igen, a kilencvenes években kezdődött az ex-jugoszláv országokban is a vallási feléledés, bár ők ezt az időszakot nem úgy jelölik, ahogy mi: "a rendszerváltás után". Számukra ez már mindig is a "háború utáni" időszak lesz. Szarajevó embertelenül hosszú, négyéves ostroma alatt gyűlt össze a helyi vallásos gyülekezet, hogy egy üzlethelyiségben1994 februárjában megkezdjék a mecsethez tartozó közösség megalapítását.

Egymást követték a hétköznapi és ünnepi imák, a ramadán estéi és a Korán-órák - a közösség hamar kinőtte az átmeneti helyet. Végül 2003-ban adták be hivatalosan kérelmüket az önkormányzathoz, és hamarosan meg is kezdődött az űrállomásra emlékeztető futurisztikus mecset építése.

img_20191116_122543.jpg

Az épület alapkövét végül 2008. március 28-án helyezték el. A Téglagyári Mecset semmilyen formában nem hasonlít az óváros történelmi szakrális helyeire, és nem találjuk meg benne az oszmán korra jellemző ornamentikát és kalligráfiát. Ha valamire emlékeztet, az az egykori kommunista rendszer lakótelepeinek falansztere némi 21. századi sci-fi hangulattal kiegészítve. Még a minaret tetején lévő félhold és csillag is mintha az egykori sarlót és kalapácsot idézné...

img_20191116_114726_2.jpg

A hívők azonban ugyanúgy használják az épületet, ahogy öt kontinensen mindenütt, mutatva, hogy nem feltétlenül a keleti kultúrához tartozik ez a vallás. Egy posztkommunista kelet-európai országban is tud a közösség saját hagyományai szerint tervezni mecsetet - akár henger alakút is. Ahol az sima szőnyegen egyszerű vonalak jelölik a mekkai irányt és a minbár nem más mint egy alacsony pulpitus szögletes fémkorláttal. A sima fehér falakat pedig csak kör alakú perforációk struktúrája bontja meg és egy óra, ami római számokkal mutatja az időt.

img_20191116_120229.jpg

 

Téglagyári űrmecset Tovább
Korán-kéziratok 1.

Korán-kéziratok 1.

2012-ben nyílt meg Gázi Huszrev bég vakufjának múzeuma. A múzeumban négy Korán-kézirat van kiállítva, köztük ez a gyönyörű 1784-ből származó kötet, a bulgáriai Plovdilból származó Muhamed Filibevi munkája.

Hogy mi az a vakuf, arról ebben a posztban esett szó. A múzeumról pedig írok később, nemcsak a gyűjteményről, de magáról az épületről is, ami nem más, mint a bég által 1537-ben alapított Kursumli medresze.

Korán-kéziratok 1. Tovább
Melyik a legiszlámabb ország?

Melyik a legiszlámabb ország?

Nem feltétlenül az az ország él leginkább az iszlám szerint, aminek sok muszlim polgára van, sőt....

world_muslim_population_map.png

2018-ban Új-Zéland végzett az első helyen, legalábbis abban a felmérésben, amit hosszú évek óta Hossein Askari és csapata vezet az Egyesület Államok-beli George Washington egyetemen. A politológusokból és közgazdászokból álló kutatócsapat több mint egy évtizede követi és pontozza a világ országainak gazdasági állapotát, jogrendszerét, politikai berendezkedését és nemzetközi kapcsolatait aszerint, hogy mennyire valósítják meg az iszlám alapelvei. Az értékelést végeredményét pedig - azaz a választ arra a kérdésre, melyik a "legiszlámabb" ország -, minden évben közzéteszik.

hossein_askari_speaker_1.jpg

Ez az az Islamocity Indices program, amit Hossein Askari  indította útjára 2007-ben. Askari, a George Washington egyetem iráni születésű professzora. Egyetemi karrierje mellett a szaúdi gazdasági minisztérium különleges tanácsadójaként is dolgozott, illetve tagja volt a Nemzetközi Valutaalap igazgatótanácsának. 1990-91-ben Irán és Szaúd-Arábia diplomáciai kapcsolatainak helyreállítása érdekében mediált. 1992-ben pedig a kuwaiti emír kérte fel, hogy közbenjárjon Irán és az országa között.

Maga az Islamocity Indices célja, hogy az úgynevezett muszlim országok békés reformját segítse hatékony intézmények felállításával. A program mögött álló alapítvány népszerűsítő videókban ismerteti a program célját, és  azt, hogy miért valósítják meg ezeket a célokat könnyebben a nyugati országok. A projektet kiadványok és előadások sorozata kíséri, valamint két megjelent kötet is (Islamocity Indices: the Seed for changes, 2015) és (Reformation and Development in the Muslim World: Islamicity Indices as Benchmark, 2017).

A kutatás lényegében azt számszerűsíti, hogy egyes közösségek hogyan valósítják meg az iszlám értékeit a környezetükben gyakran függetlenül attól, hogy ezek a közösségek muszlim többségűek-e vagy nem. Askari érvelése szerint az iszlám alapvető tanításait már közvetlenül Mohamed próféta halála után eltérítették és kisajátították politikusok és uralkodók a saját céljaikra, akik a hatalomhoz lojális vallástudósokat juttattak tanító poziícióba. A jelen korban pedig ezek az úgynevezett muszlim uralkodók egyben gyakran külföldi hatalmak játékszerévé is válnak. Ezért a muszlimok gyakran eltorzítva ismerik meg a vallást, mechanikusan alkalmazzák a tanításokat és az öt pillért. Gyakran anélkül élik meg az iszlámot, hogy valóban megértenék a tanítások lényegét.

Az Islamocity Indices eredményei szerint olyan országok mint Új-Zéland, Írország vagy a skandináv országok jobban képviselik az iszlám alapvető értékeit mint sok muszlim többségű ország. Általában elmondható, hogy az európai országok jobb helyezést érnek el a skálán, sőt, a legjobb helyezést elérő Egyesült Arab Emírségek is csupán a 45. helyet érte el tavaly. Őket követi Albánia, Malájzia és Qatar a 46-48. helyen.

Melyik a legiszlámabb ország? Tovább
Portré: Mouhanad Khorchide

Portré: Mouhanad Khorchide

topmeldung-uni-muenster-peter-grewer.jpg

Ausztriai szociológus és iszlám vallástudós. Palesztin szülők gyermekeként Szaúd-Arábiában nőtt fel, és a szülei innen vándoroltak Ausztriába, amikor 18 éves volt. Hamar állampolgárságot kapott, Bécsben szociológiát tanult, Bejrútban iszlám tudományt. Majd a bécsi egyetemen kezdett tanítani, és ezzel párhuzamos egy mecset imámja is lett ugyanitt. 2010-ben nevezték ki a münsteri egyetem professzorává az Iszlám Tudományok Központjában.
Tanításainak központi alapelve szerint az iszlám alapja a könyörületesség, és nem a vak engedelmesség vagy a hagyományok követése, még kevésbé az erőszak. Megközelítésében a valódi iszlám nem áll ellentmondásban az európai humanizmus értékeivel.
"Az iszlám könyörületesség" című könyve arabul és németül jelent meg, de e-book formájában angolul is elérhető. Isten viszonyát az emberekhez alapvetően szerető viszonyként állítja be, amivel sokkolta azokat a hívőket, akik számára ennek a viszonynak az alapja az istenfélelem.
Véleménye szerint a Koránt 7. századi szövegként kell értelmezni, és nem lehet az erkölcsi tanításait mechanikusan ráhúzni a 21. századi viszonyokra. A Koránhoz és a hadíszokhoz a történelmi-kritikai tudomány módszereivel lehet közelíteni. Mindez az iszlám jobb megértését segíti, és nem kompromittálja az eredeti üzenetet.
Ez a megközelítése a nemzetközi figyelem középpontjába állította. Írt róla a New York Times, és muszlim országokból számos delegáció utazott Münsterbe, hogy teológiai értelmezéséből okuljanak. "Nem neked van szükséged ránk, hanem nekünk rád. Mert új kérdéseket teszel fel, és új válaszokat találsz rá" - mondták kairói vallástudósok a látogatás alkalmával. Felkereste őt a német kancellár is, valamint 2016-ban Münsterben Ahmed Al-Thayeb, az egyiptomi al-Azhar egyetem imámja - akit sokan a szunni muszlimok első számú tekintélyeként tartanak számon -, hogy konzultáljon vele.
A nagy németországi muszlim közösségek elutasítják a tanításait, illetve sokszor konfliktusba kerülnek vele. Mivel fundamentalista közösségektől halálfenyegetést is kapott, rendőri védelem alatt áll.
Korchide a liberális muszlimok és nem muszlimok németországi Muszlim Fórumának egyik alapítója.
Portré: Mouhanad Khorchide Tovább
süti beállítások módosítása