A 2015-ös velencei biennálé ideje alatt egy mecsetté alakított használaton kívüli katolikus templomot valóban birtokba vettek a muszlim hívők - az volt az izlandi pavilon kiállítási anyaga, Christoph Büchel Svájcban élő kortárs művész alkotása.
Hat évvel ezelőtt a velencei biennálén egy több évtizede használaton kívüli, deszakralizált katolikus templom volt Izland nemzeti pavilonja. A Santa Maria della Misericordia belsejét a művész mecsetté alakította. A helyi muszlimok hamar használatba vették az installációt, amit a kiállítás látogatói a kordon mögül nézegettek. A hely gyorsan népszerűvé vált, mivel a közösségnek egyáltalán nem volt a városban mecsete, és a pénteki imához eddig egy órát kellett utazniuk Velence külvárosába. A város vezetősége azonban biztonsági kockázatnak tartotta a helyet, és két hét használat után a rendőrséggel kiüríttette és lezáratta.
A biennálé hivatalos kiadványában az izlandi pavilonnal kapcsolatos egyetlen információ az imaidőpontok listája volt, ami egyértelműen a hívők számára hordozott üzenetet. A kortárs művészet fogyasztói semmilyen eligazítást nem kaptak azzal kapcsolatban, ki a művész, ki a kurátor és mit fognak látni.
A megnyitó előtti napon installálták a szervezők a mecset berendezését: az imaszőnyeget, a minbárt és a könyvtartókat. A mecset megnyitása pedig lényegében kiállítási anyaggá vált. Az összegyűlt közönség ugyanis nem a művet méltatta, hanem az új vallási központot ünnepelte, amit gyorsan birtokba is vett. Nők és férfiak vegyesen a szőnyegen ülve hallgatták a zenekarral is kísért megnyitót, amin többek között a pakisztáni nagykövet asszony, Tehmina Janjua és egy katolikus pap, Nandino Capovilla is felszólalt. "Minél nagyobbak a kulturális különbségek a városban, annál jobb a város" - nyilatkozta az utóbbi.
Forrás:
https://www.artnews.com/art-news/retrospective/breaking-the-mystique-of-the-mosque-chrisoph-buchels-icelandic-pavilion-opens-4104/#!
https://news.artnet.com/art-world/mosque-venice-icelandic-pavilion-295385
https://www.youtube.com/watch?v=VSBVwk1dQG4